ožujak 03, 2024

Novi Zakon o plaćama u državnoj službi i javnim službama

I. UVODNE ODREDBE

Novi Zakon o plaćama u državnoj službi i javnim službama koji je stupio na snagu 1. siječnja 2024. godine postavlja temelje za sustav plaća uključujući načela, vrednovanje i ocjenjivanje rada, kao i samu strukturu plaće. Ovaj zakon detaljno definira kriterije i mehanizme za određivanje plaća zaposlenika u državnoj i javnoj službi u Hrvatskoj. U uvodnim odredbama pojašnjen je predmet Zakona, način primjene, osnovni pojmovi te rodna neutralnost izraza, uspostavljajući pravni okvir za pravično i transparentno upravljanje plaćama.

II. NAČELA SUSTAVA PLAĆA

Tri ključna načela sustava plaća obuhvaćaju jednakost plaća, transparentnost i zabranu diskriminacije, osiguravajući pravedno i jednako postupanje prema svim službenicima i namještenicima.

Službenicima i namještenicima isplaćuje se jednaka plaća za jednak rad odnosno rad jednake vrijednosti. Žene i muškarci koji obavljaju jednak rad odnosno rad jednake vrijednosti u državnoj službi i javnim službama imaju pravo na jednaku plaću.

Podaci o elementima za obračun plaće za radna mjesta u državnoj službi objavljuju se na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose. Podaci o elementima za obračun plaće za radna mjesta u javnim službama objavljuju se na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za rad.

III. VREDNOVANJE RADNIH MJESTA

Vrednovanje radnih mjesta provodi se kroz standardna mjerila koja uključuju kompetencije, složenost poslova, odgovornost, suradnju, komunikaciju i upravljanje. Time se osigurava da su plaće utvrđene na temelju objektivnih kriterija.

Radna mjesta u državnoj službi i javnim službama vrednuju se primjenom standardnih mjerila za vrednovanje i klasifikaciju radnih mjesta. Standardna mjerila za vrednovanje i klasifikaciju radnih mjesta su:

– kompetencije kao razina formalnog obrazovanja, radno iskustvo i položeni ispiti,

– složenost i raznovrstnost poslova te samostalnost u radu,

– odgovornost za život, zdravlje i sigurnost, te utjecaj na donošenje odluka,

– suradnja s drugim osobama i komunikacija sa strankama,

– razina upravljanja i složenost područja kojim se upravlja,

– posebni uvjeti rada (opasnost za život i zdravlje i nepovoljni radni uvjeti).

Način primjene standardnih mjerila u postupku vrednovanja i klasifikacije radnih mjesta u državnim tijelima i javnim službama utvrđuje uredbom Vlada Republike Hrvatske.

IV. OCJENJIVANJE UČINKOVITOSTI RADA

Učinkovitost rada ocjenjuje se godišnje, a rezultati ocjenjivanja mogu utjecati na promocije i financijske bonuse. Zakon postavlja smjernice za ocjenjivanje, nagrade za izvrsnost i posljedice za nezadovoljavajuće rezultate.

Odluku o ocjeni učinkovitosti rada službenika i namještenika donosi čelnik državnog tijela ili čelnik javne službe odnosno osoba koju oni ovlaste. Čelnika ocjenjuje čelnik tijela koje ga je imenovalo na dužnost.

Državnom službeniku i namješteniku koji je ocijenjen ocjenom »ne zadovoljava« prestaje državna služba u skladu s propisima o državnim službenicima.

Službeniku i namješteniku u javnoj službi koji je ocijenjen ocjenom »ne zadovoljava« prestaje služba redovitim otkazom u skladu s općim propisom o radu.

Postupak, kriterije i način ocjenjivanja učinkovitosti rada propisuje Vlada RH posebnom uredbom. Prijedlog te uredbe dostavljaju se na mišljenje reprezentativnim sindikatima.

Za pojedine javne službe se donose posebni pravilinici radi utvrđivanja posebnih kriterija za ocjenjivanje učinkovitosti rada, jednako kao što se donosi poseban pravilnik za ocjenu učinkovitosti rada policijskih službenika. Ovi pravilnici se također dostavljaju na mišljenje reprezentativnim sindikatima.

V. PLAĆA I DODACI NA PLAĆU

Plaća se sastoji od osnovne plaće i dodataka, koji mogu uključivati dodatke za radni staž, učinkovitost, izvanredne radne uvjete i posebne uvjete rada. Također su detaljno objašnjene metode obračuna i isplate plaće.

Osnovna plaća je plaća koju službenik i namještenik ostvaruje za obavljanje poslova radnog mjesta na koje je raspoređen ili za koje je sklopio ugovor o radu za redovan rad u punom radnom vremenu za razdoblje od jednog mjeseca. Osnovna plaća je umnožak koeficijenta za obračun plaće radnog mjesta na koje je službenik i namještenik raspoređen ili za koje je sklopio ugovor o radu i osnovice za obračun plaće. Ako službenik i namještenik radi u nepunom radnom vremenu, pripada mu plaća razmjerno radnom vremenu na koje je zaposlen.

Osnovica za obračun plaće utvrđuje se kolektivnim ugovorom. Ako se kolektivnim ugovorom ne ugovori visina osnovice do donošenja državnog proračuna Republike Hrvatske za iduću godinu, utvrdit će je odlukom Vlada RH, u kojem slučaju osnovica ne može biti niža od zadnje ugovorene osnovice.

Koeficijenti za obračun plaće radnih mjesta u državnoj službi i javnim službama utvrđuju se na temelju provedenog vrednovanja radnih mjesta primjenom standardnih mjerila za vrednovanje i klasifikaciju radnih mjesta propisanih ovim Zakonom.

Koeficijent za obračun plaće radnog mjesta utvrđuje se u okviru raspona koeficijenata platnog razreda u koje je razvrstano radno mjesto.

Nazive radnih mjesta, uvjete za raspored, klasifikaciju radnih mjesta i pripadajući platni razred te koeficijente za obračun place utvrđuje Vlada RH posebnim uredbama, zasebno za državne službe i javne službe. O donošenju uredbe nužno je provesti savjetovanje s reprezentativnim sindikatima.

Cijena sata rada izračunava se dijeljenjem osnovne plaće službenika i namještenika uvećane za dodatak za radni staž s mjesečnim fondom sati.

Dodaci na osnovnu plaću su:

1. dodatak za radni staž

2. dodatak za učinkovitost rada

3. dodatak za završen studij na poslijediplomskoj razini

4. dodatak za policijsko zvanje

5. dodatak za rad u izvanrednim radnim okolnostima

6. dodaci za posebne oblike organizacije rada.

Dodatak na plaću za učinkovitost rada isplaćuje se službeniku i namješteniku na temelju ocjena njegove učinkovitosti rada. Visina dodatka na plaću određuje se prema ukupnom broju bodova ostvarenih na temelju ocjena učinkovitosti rada.

VI. PLATNA LJESTVICA I PLATNI RAZREDI

Platnu ljestvicu čini 16 platnih razreda.

Koeficijenti za obračun plaće u platnoj ljestvici određuju se u rasponu od 1,00 do 8,00.

Rasponi koeficijenata u platnim razredima u okviru jedinstvene platne ljestvice za državna tijela i javne službe utvrđuju se uredbom Vlade na prijedlog tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose.

Radna mjesta službenika i namještenika razvrstavaju se u platne razrede na temelju vrednovanja radnih mjesta primjenom standardnih mjerila za vrednovanje i klasifikaciju.

Radna mjesta u javnim službama razvrstavaju se u platne razrede posebnom uredbom koju donosi Vlada RH.

VII. PROMICANJE U PLAĆI NA TEMELJU OCJENE UČINKOVITOSTI RADA

Službenik i namještenik se promiče u plaći stjecanjem prava na dodatak na plaću za učinkovitost rada. Službenik i namještenik stječe pravo na dodatak na plaću kada na temelju ocjena učinkovitosti rada ostvari potreban broj bodova.

Službenik i namještenik tijekom službe odnosno radnog odnosa zadržava ostvareni broj bodova na temelju ocjene učinkovitosti rada, neovisno o promjeni radnog mjesta i promjeni državnog tijela ili javne službe u kojoj je zaposlen.

Tijekom jedne kalendarske godine najviše 5% od ukupnog broja zaposlenih službenika i namještenika državnog tijela ili javne službe može dobiti ocjenu »izvrstan«. Tijekom jedne kalendarske godine najviše 15 % od ukupnog broja zaposlenih službenika i namještenika državnog tijela ili javne službe može dobiti ocjenu »naročito uspješan«.

VIII. NAGRAĐIVANJE SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA ZA OSTVARENE RADNE REZULTATE

Službenik i namještenik može ostvariti pravo na jednokratnu novčanu nagradu za radne rezultate (bonus) koje je ostvario tijekom jedne kalendarske godine. Pravo na novčanu nagradu ostvaruje službenik i namještenik koji je svojim radom tijekom kalendarske godine postigao iznimne rezultate.

Kriterije za dodjelu novčane nagrade utvrđuje pravilnikom čelnik državnog tijela na razini razdjela organizacijske klasifikacije u državnom proračunu za službenike i namještenike državnih tijela odnosno javnih službi iz svog razdjela.

Novčana nagrada ne može iznositi više od neoporezivog iznosa novčane nagrade za radne rezultate prema poreznim propisima. Sredstva za isplatu nagrade osiguravaju se u državnom proračunu, na posebnoj stavci u financijskom planu proračunskog korisnika.

Sredstva za isplatu novčanih nagrada mogu iznositi do najviše 0,2 % ukupno izvršenih rashoda za plaće za redovan rad službenika i namještenika u prethodnoj godini u okviru svih izvora financiranja pojedinog državnog tijela odnosno javne službe. Popis nagrađenih službenika i namještenika javno se objavljuje na mrežnim stranicama državnog tijela ili javne službe, u skladu s propisom o tajnosti podataka.

IX. PRAĆENJE I UNAPRJEĐENJE SUSTAVA PLAĆA U DRŽAVNOJ SLUŽBI I JAVNIM SLUŽBAMA

Ustanovljeno je Vijeće za praćenje i unaprjeđenje sustava plaća, koje ima ulogu u kontinuiranom poboljšanju i prilagodbi sustava plaća.

X. NADZOR NAD PROVEDBOM ZAKONA

Postavljene su smjernice za nadzor i osiguravanje usklađenosti sa zakonom, što uključuje nadležnosti i postupke za rješavanje mogućih nepravilnosti. Nadzor nad provedbom zakona u državnim tijelima provodi tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose. Nadzor nad provedbom zakona u javnim službama provodi tijelo državne uprave nadležno za pojedinu javnu službu.

XI. PREVOĐENJE RADNIH MJESTA

Uredbom Vlade RH propisano je prevođenje dotadašnjih naziva radnih mjesta u državnoj službi u nove nazive radnih mjesta na način da se uz nazive radnih mjesta utvrđene dotadašnjim propisima navedu novi nazivi radnih mjesta s pripadajućim platnim razredom i koeficijentom za obračun plaće.

U razdoblju od dana stupanja na snagu uredbe Vlade RH do rasporeda državnih službenika i namještenika u skladu s pravilnikom o unutarnjem redu državnog tijela primjenjivat će se odredbe navedene uredbe o prevođenju dotadašnjih naziva radnih mjesta u nove nazive radnih mjesta državnih službenika i namještenika.

Stupanjem na snagu uredbe Vlade RH smatrat će se da su dotadašnji nazivi radnih mjesta u pravilnicima o unutarnjem redu izmijenjeni u nove nazive radnih mjesta u skladu s prevođenjem utvrđenim navedenom uredbom.

U roku od 30 dana od stupanja na snagu uredbe državno tijelo obavijestit će pisanim putem službenike i namještenike o prevođenju dotadašnjeg naziva radnog mjesta na koje su raspoređeni i novom koeficijentu za obračun plaće.

Državni službenik i namještenik koji smatra da mu je pogrešno utvrđeno prevođenje naziva radnog mjesta i novi koeficijent za obračun plaće ima pravo zatražiti ispravak u roku od tri dana od dana primitka obavijesti. Ako čelnik državnog tijela utvrdi da je zahtjev osnovan, obavijestit će službenika i namještenika pisanim putem o prihvaćanju njegova zahtjeva, a ako utvrdi da zahtjev nije osnovan, dužan je u upravnom postupku donijeti rješenje o utvrđivanju novog naziva radnog mjesta i koeficijenta za obračun plaće.

U javnim službama će se stupanjem na snagu uredbe Vlade RH smatrati se da su dotadašnji nazivi radnih mjesta u općem aktu kojim se utvrđuje sistematizacija radnih mjesta u javnoj službi izmijenjeni u nove nazive radnih mjesta u skladu s prevođenjem utvrđenim u toj uredbi.

Čelnik javne službe dužan je u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu uredbe Vlade RH službenicima i namještenicima ponuditi izmjenu ugovora o radu. Na ponudu izmjene ugovora o radu zatečenim službenicima i namještenicima u javnim službama na odgovarajući se način primjenjuju odredbe općeg propisa o radu. Službenik i namještenik u javnoj službi koji smatra da mu je pogrešno utvrđeno prevođenje naziva radnog mjesta i novi koeficijent za obračun plaće ima pravo zatražiti ispravak. Ako čelnik javne službe utvrdi da je zahtjev osnovan, obavijestit će službenika i namještenika pisanim putem o prihvaćanju njegova zahtjeva, a ako utvrdi da zahtjev nije osnovan, dužan je donijeti odluku o odbijanju zahtjeva, a službenik i namještenik može tražiti zaštitu povrijeđenog prava pred nadležnim sudom sukladno općem propisu o radu.

Ako Vam treba odvjetnik ili pravna pomoć u postupku prevođenja radnog mjesta slobodno nam se javite na:

info@odvjetnik-bistrovic.hr

Želite zakazati sastanak?