Udruga je oblik slobodnog i dobrovoljnog udruživanja više fizičkih ili pravnih osoba sa svrhom promicanja, zaštite ili ostvarivanja određenih prava, ciljeva ili uvjerenja (kulturna, sportska, humanitarna, odgojno-obrazovna i dr.), a bez namjere stjecanja dobiti. Ukoliko ste odlučili kroz udrugu ostvariti zamišljene ideje, u nastavku slijede smjernice koje vam u tome mogu pomoći.
Postupak osnivanja i registracije udruge započinje održavanjem osnivačke skupštine udruge. No, prije održavanja osnivačke skupštine, potrebno je utvrditi osnivače udruge i osnovne podatke o udruzi.
1. Osnivači
Udrugu može osnovati najmanje 3 osobe, fizičke ili pravne. Zakon o udrugama propisuje da osnivač može biti i maloljetna osoba s navršenih 14 godina života te punoljetna osoba lišena poslovne sposobnosti u dijelu sklapanja pravnih poslova, ali obje uz prethodnu suglasnost zakonskog zastupnika odnosno skrbnika.
2. Osnovni podaci o udruzi
Osnovni podaci o udruzi utvrđuju se u statutu udruge. Svaka udruga mora imati statut kao svoj temeljni opći akt. Prije održavanja osnivačke skupštine potrebno je izraditi nacrt statuta kako bi se o njemu moglo raspravljati na sjednici osnivačke skupštine te donijeti odluku o usvajanju statuta. Obvezni dio sadržaja statuta propisan je člankom 13. stavkom 3. Zakona o udrugama, a stavkom 4. istog članka propisano je koje još odredbe može sadržavati statut (neobvezni dio sadržaja). Pri sastavljanju nacrta statuta upućujemo na prethodno navedenu zakonsku odredbu kako ne bi propustili neke od važnih odrednica.
3. Osnivačka skupština
Nakon što je sastavljen nacrta statuta te su utvrđeni svi podaci o udruzi, može se održati osnivačka skupština udruge. O održanoj osnivačkoj skupštini potrebno je sastaviti zapisnik o radu osnivačke skupštine na kojem se utvrđuje dnevni red skupštine. Dnevni red trebao bi obuhvaćati nekoliko glavnih točaka, poput:
4. Upis u registar udruga
Osoba ovlaštena za zastupanje podnosi nadležnom upravnom tijelu na čijem je području sjedište udruge, zahtjev za upis u Registar udruga. Zahtjev za upis u registar udruga podnosi se u dva istovjetna primjerka sa svim potrebnim i propisanim prilozima (koji su navedeni na samom zahtjevu) te je potrebno platiti upravnu pristojbu u iznosu od 35,00 kn državnih biljega, koji se zalijepe za zahtjev.
Nakon razmatranja zahtjeva za upis te utvrđivanja sukladnosti statuta udruge sa zakonom i valjanosti ostalih priloga podnesenih uz zahtjev, nadležno tijelo za upis udruga u Registar udruga, donijet će rješenje o upisu u Registar udruga, u roku od 30 dana o dana predaje urednog zahtjeva za upis.
5. Radnje nakon upisa u registar udruga
Nakon uspješnog ishođenja upisa u Registar udruga, potrebno je izraditi pečat udruge, prijaviti se u Državni zavod za statistiku radi razvrstavanja prema djelatnostima i dobivanja matičnog broja, u roku od 30 dana od primitka rješenja o upisu u registar udruga, nakon čega je moguće otvoriti račun udruge u odabranoj banci.
Zaključno
Slijedeći navedene korake i upute, postupak osnivanja i registracije udruge može biti vrlo jednostavan i ne traje dugo. Svi relevantni propisi kao i obrasci potrebni za upis udruge mogu se pronaći na mrežnim stranicama Ministarstva uprave Republike Hrvatske.
Ako pak nemate dovoljno vremena da se sami posvetite osnivanju udruge, odvjetnik Vam može pomoći osnovati udrugu putem punomoći.
Autori: