travanj 04, 2025

Zatvaranje firme: skraćeni postupak brisanja s najnižim troškovima

Zatvaranje firme može se obaviti uz najniže troškove kroz prestanak društva po skraćenom postupku bez likvidacije. Takva izmjena Zakona o trgovačkim društvima donesena je jer su postupci likvidacije iznimno dugotrajni, komplicirani i skupi. Međutim, čak i zatvaranje firme po tom skraćenom postupku zahtijeva razumijevanje niza koraka i detalja. U ovom članku donosimo pregled bitnih koraka za zatvaranje firme.

1. Obvezna osiguranja člana direktora

Direktor društva treba postojati sve do prestanka samog društva. To može izazvati obveze po osnovi doprinosa. Naime, ako ste direktor u svojem društvu, ali niste zaposleni ili ste zaposleni i prijavljeni na nižu osnovicu od one za članove uprave/direktore, Porezna uprava utvrdit će rješenjem razliku za plaćanje. Dakle, u tom slučaju bili bi dužni na utvrđenu razliku između osnovica platiti doprinose. Rješenje tog potencijalnog problema je imenovanje direktora koji je prijavljen na višu osnovicu od minimalne, u kojem slučaju nema obveza prema državi.

U slučaju utvrđivanja takve razlike za plaćanje, taj trošak će biti vaš kao fizičke osobe, a ne trošak vašeg društva, jer će društvo već biti brisano.

2. Najava pokretanja postupka prestanka društva Poreznoj upravi

Temeljem čl. 29. Zakona o porezu na dobit, kod zatvaranja firme porezni obveznik dužan je to Poreznoj upravi. Najavu je potrebno učiniti najkasnije 30 dana prije početka obavljanja formalnih radnji prema nadležnim tijelima.

Formalnim radnjama bi se smatralo potpisivanje dokumentacije kod javnog bilježnika i slanje prijave u sudski registar. Navedeno možete učiniti sami ili preko odvjetničkog ureda po punomoći.

3. Potvrda Porezne uprave o nepostojanju dugova po osnovi javnih davanja

Za zatvaranje firme je potrebno pribaviti potvrdu Porezne uprave da društvo nema nepodmireni dospjeli dug po osnovi javnih davanja.

Što se tiče datuma potvrde Porezne uprave, bilo bi idealno kad bi potvrda bila datirana dan prije ili isti dan potpisivanja dokumentacije kod javnog bilježnika. Sud u postupku svakako provjera stanje eventualnog poreznog duga s nadležnim tijelima. Kad se definira datum potpisivanja dokumentacije, predlažemo da računovodstvo s tim danom ili danom ranije preuzme novu potvrdu.

4. Porezne obveze nakon prestanka društva

Kod prestanka društva po skraćenom postupku bez likvidacije, temeljem čl. 29. Zakona o porezu na dobit, porezno razdoblje čini razdoblje koje se nastavlja na posljednju poslovnu godinu do okončanja poslovanja sukladno posebnim propisima.

Temeljem čl. 35. Zakona o porezu na dobit, prijava poreza na dobit kod prestanka društva po skraćenom postupku bez likvidacije podnosi se u roku od 8 dana od isteka poreznog razdoblja.

Istekom poreznog razdoblja, u slučaju prestanka društva po skraćenom postupku, može se smatrati dan kada je trgovački sud rješenjem utvrdio prestanak društva po skraćenom postupku bez likvidacije.

Predlažemo da o tome obavijestite i svoje računovodstvo kako bi oni po prestanku društva obavili poreznu prijavu.

5. Sastavljanje i podnošenje financijskih izvještaja

Društvo koje je prestalo po skraćenom postupku mora Financijskoj agenciji FINA predati:

  • GFI za potrebe javne objave u roku od 6 mjeseci od prestanka poslovanja (čl. 47. st. 5. Zakona o računovodstvu),
  • GFI za statističke i druge potrebe najkasnije do 30. travnja tekuće godine za prethodnu godinu (čl. 50. st. 1. Zakona o računovodstvu).

Također, predlažemo da o tome obavijestite i svoje računovodstvo kako bi po prestanku društva obavili navedene radnje.

6. Čuvanje poslovne dokumentacije

Što se tiče poslovnih knjiga i dokumentacije društva, za koju nije istekao rok čuvanja, nakon prestanka društva možete čuvati vi kao vlasnik društva ili dokumentaciju povjeriti na čuvanje Hrvatskoj gospodarskoj komori.

Rokovi čuvanja propisani su čl. 10. Zakona o računovodstvu i oni su 11 godina za isprave na temelju kojih su podaci uneseni u dnevnik, glavnu knjigu i pomoćne knjige (poslovne knjige) te 6 godina za isplatne liste. Rok čuvanja navedenih knjigovodstvenih isprava počinje teći zadnjeg dana poslovne godine na koju se odnose poslovne knjige u koje su isprave unesene. Poslovne knjige i dokumentaciju može se pohraniti i u elektroničkom obliku.

Zaključno, predlažemo da se cijeli postupak koordinira s vašim računovodstvom i odvjetnikom. Ako trebate stručnu pomoć kod zatvaranja firme javite nam se na:

info@odvjetnik-bistrovic.hr

Želite zakazati sastanak?