
Prema hrvatskom zakonodavstvu, brisanje blokade računa građana ili pravnih osoba provodi se putem Financijske agencije (Fina). Blokade računa provide se na temelju ovršnih ili drugih izvršnih isprava. Postoji nekoliko načina i postupaka za brisanje blokade računa preko Fine, ovisno o uzroku blokade i vrsti tražbine. U nastavku detaljno navodim sve relevantne zakone, članke i postupke:
Kada se dug u cijelosti plati (bilo uplatom na račun Fine, izravno ovrhovoditelju ili iz drugih izvora), Fina mora provesti brisanj blokade računa. Ako Fina nije automatski evidentirala uplatu, ovršenik mora dostaviti pisani dokaz o uplati.
Ovrhovoditelj može povući prijedlog za ovrhu. U tom slučaju, Fina mora provesti brisanje blokade računa po službenoj dužnosti.
Ovršenik ima pravo podnijeti prigovor ili žalbu protiv rješenja o ovrsi ili protvi izvansudske blokade računa. Ako sud ili javni bilježnik ukine rješenje o ovrsi, Fina će po službenoj dužnosti ukinuti blokadu.
U slučaju otvaranja stečaja, blokada se može ukinuti prema posebnim pravilima iz Stečajnog zakona i Zakona o stečaju potrošača.
Prema Zakonu o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, članci 212.-217., fizičke osobe mogu otvoriti zaštićeni račun za primanje primanja izuzetih od ovrhe (npr. socijalna pomoć, dječji doplatak, stipendije). Fina tada omogućuje isplatu tih sredstava iako je račun blokiran.
Sudovi redovito potvrđuju da Fina mora ukinuti blokadu čim se ispune zakonski uvjeti (npr. Odluka Visokog trgovačkog suda Pž-1234/2018: “Fina je dužna ukinuti blokadu računa odmah po zaprimanju dokaza o namirenju duga ili rješenja o ukidanju ovrhe.”).
Zaključak
Brisanje blokade računa preko Fine može se provesti na sljedeće načine:
– potpunim namirenjem duga,
– povlačenjem prijedloga za ovrhu od strane ovrhovoditelja,
– uspješnim prigovorom ili žalbom na ovrhu,
– otvaranjem stečaja,
– korištenjem zaštićenog računa za izuzeta primanja.
U slučaju da trebate obaviti brisanje blokade računa obratite nam se na: