
Preuzimanje društva dokapitalizacijom je jedan od načina preuzimanja društava. Preuzimanja predstavljaju značajan aspekt strategija rasta, konsolidacije tržišta i restrukturiranja poslovanja. Postoji nekoliko načina na koje se preuzimanje može ostvariti, a jedan od složenijih, ali često učinkovitih pristupa jest preuzimanje putem dokapitalizacije. Ovaj članak ima za cilj pružiti sveobuhvatno razumijevanje preuzimanja društva dokapitalizacijom, objašnjavajući ključne aspekte i relevantne pravne smjernice unutar hrvatskog zakonodavstva.
U najširem smislu, preuzimanje društva označava stjecanje druge tvrtke ili značajnog udjela u njenom kapitalu. U užem smislu, preuzimanje podrazumijeva stjecanje kontrole nad društvom kupnjom cjelokupne njegove imovine ili stjecanjem većinskog udjela. Ukoliko se kupuje cjelokupna imovina, preuzeto društvo obično prestaje s poslovanjem i pravno se likvidira.
Kada govorimo o dioničkim društvima, ključni pravni okvir u Hrvatskoj čini Zakon o preuzimanju dioničkih društava. Ovaj zakon definira “ponudu za preuzimanje” kao javno objavljenu ponudu, obveznu ili dobrovoljnu, upućenu svim dioničarima ciljnog društva za stjecanje svih njihovih dionica. Ponuda se može odnositi i na povlaštene dionice bez prava glasa.
Ciljno društvo je definirano kao dioničko društvo sa sjedištem u Republici Hrvatskoj čije su dionice s pravom glasa uvrštene na uređeno tržište u Hrvatskoj. Alternativno mogu biti uvrštene u nekoj drugoj državi članici Europskog gospodarskog prostora (EGP), a da nisu uvrštene u Hrvatskoj. Također, ciljno društvo može biti i dioničko društvo sa sjedištem u drugoj državi EGP-a čije su dionice s pravom glasa uvrštene na uređeno tržište.
Svrha preuzimanja je često stjecanje većinskog udjela i kontrole nad upravljanjem ciljnim društvom. Prema Zakonu o preuzimanju dioničkih društava, obvezna ponuda za preuzimanje nastaje kada fizička ili pravna osoba, samostalno ili zajedno s drugima prijeđe prag od 25% dionica s pravom glasa.
Proces preuzimanja uključuje ponudu koju ponuditelj upućuje dioničarima ciljnog društva za kupnju njihovih dionica. Ponuda mora biti jasna i specificirati naknadu koju ponuditelj nudi u zamjenu za dionice. Naknada može biti u novcu, zamjenskim dionicama ili kombinaciji. Važno je napomenuti da se spajanja i preuzimanja smatraju transakcijama visokog rizika, s potencijalom za visoke prinose. Za razliku od spajanja, gdje se jedno ili više društava pripaja drugom i ne provodi se likvidacija jer poduzeće nastavlja postojati unutar preuzimatelja, preuzimanje može, ali ne mora dovesti do prestanka postojanja preuzetog društva kao zasebne pravne osobe.
Pravni okvir posebno štiti manjinske dioničare u situacijama preuzimanja. Zakonska obveza objavljivanja ponude svim dioničarima kada se pređe prag od 25% vlasništva osigurava da svi dioničari imaju priliku prodati svoje dionice po poštenoj cijeni kada dođe do značajne promjene u kontroli društva. Ova odredba sprječava takozvana “puzajuća preuzimanja” i osigurava transparentnost procesa. Nadalje, definicija ciljnog društva koja uključuje i ona listana na burzama drugih država članica EGP-a pokazuje da hrvatsko zakonodavstvo o preuzimanju ima prekogranični doseg, odražavajući povezanost europskih tržišta kapitala i štiteći domaće investitore koji posjeduju udjele u takvim društvima.
Stjecanje kontrole nad ciljnim društvom podrazumijeva mogućnost vršenja odlučujućeg utjecaja na odluke društva, što se najčešće postiže posjedovanjem većine glasačkih prava (više od 50% dionica s pravom glasa). Međutim, zakonodavac je prepoznao da se značajan utjecaj, koji zahtijeva zaštitu manjinskih dioničara, stječe već prelaskom praga od 25% dionica s pravom glasa. Kontrola se može ostvariti izravno, posjedovanjem dionica, ili neizravno, putem povezanih društava ili sporazuma s drugim dioničarima. Zakon također uzima u obzir situacije u kojima više osoba djeluje zajednički u stjecanju dionica, kako bi se spriječilo izbjegavanje obveze objavljivanja ponude za preuzimanje koordiniranim djelovanjem više strana.
Preuzimanja društava mogu se klasificirati prema različitim kriterijima:
Dokapitalizacija predstavlja proces povećanja kapitala društva. To se često postiže ulaganjem novih sredstava ili imovine u društvo. Pravno gledano, ovaj se proces naziva povećanjem temeljnog kapitala (dioničkog kapitala ili upisanog kapitala) društva.
Temeljni kapital dioničkog društva mora biti izražen u valuti Republike Hrvatske (trenutno EUR) i ne smije biti manji od propisanog minimalnog iznosa. Primjerice, minimalni temeljni kapital za dioničko društvo (d.d.) iznosi 25.000 EUR, a nominalna vrijednost dionice ne smije biti manja od 1 EUR. Za društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.), minimalni temeljni kapital iznosi 2.500 EUR, a minimalna nominalna vrijednost poslovnog udjela je 10 EUR.
Povećanje temeljnog kapitala može se provesti na različite načine, uključujući nove novčane uplate, unos imovine ili prava, pretvaranje duga u kapital ili kapitalizaciju rezervi.
Primarna svrha dokapitalizacije je jačanje financijske osnove društva. Uobičajeni razlozi za dokapitalizaciju uključuju:
Preuzimanje društva dokapitalizacijom je proces u kojem preuzimatelj povećava svoj vlasnički udjel i potencijalno stječe kontrolu nad ciljnim društvom upisom novih dionica u ciljnom društvu. Umjesto isključive kupnje postojećih dionica od postojećih dioničara, preuzimatelj ulaže novi kapital izravno u ciljno društvo u zamjenu za novostvorene dionice. Ovaj proces istovremeno osigurava svježi kapital za ciljno društvo i mijenja njegovu vlasničku strukturu. Ova metoda može biti posebno privlačna kada ciljno društvo treba kapital.
Ova metoda preuzimanja jedinstveno kombinira prijenos vlasništva s neposrednim jačanjem financijskog položaja ciljnog društva. Predstavlja strateški potez preuzimatelja ne samo da stekne kontrolu već i da osigura da ciljno društvo ima potrebna sredstva. Ovo može biti ključno za tvrtke kojima je potrebno ulaganje u poslovanje ili smanjenje duga.
Glavna svrha preuzimanja društva dokapitalizacijom je stjecanje značajnog ili većinskog vlasništva uz istovremeno jačanje financijske pozicije ciljnog društva. Preuzimatelj ostvaruje svoje vlasničke ciljeve, dok ciljno društvo koristi od priljeva kapitala.
Dodatne svrhe uključuju:
Preuzimanje društva dokapitalizacijom u financijski ugroženim društvima naglašava njezinu važnost u scenarijima korporativnog restrukturiranja i spašavanja. Kada se tvrtka suočava s insolventnošću ili ozbiljnim financijskim poteškoćama, tradicionalna akvizicija možda neće biti izvediva. Dokapitalizacija nudi održivu alternativu ubrizgavanjem svježeg kapitala za poboljšanje bilance. Ovo rješenje može omogućiti posrnulom društvu da nastavi s poslovanjem. S druge strane, preuzimatelj ima priliku da stekne udjel u potencijalno podcijenjenoj imovini.
Preuzimanje društva dokapitalizacijom obično se provodi u sljedećim situacijama:
Primarni pravni okvir čini Zakon o preuzimanju dioničkih društava.
Ovaj zakon uređuje:
Ključne odredbe uključuju obvezu javne objave ponude za preuzimanje kada preuzimatelj dosegne ili prijeđe 25% glasačkih prava u ciljnom društvu.
Zakon također propisuje
Važno je napomenuti da postoje određene iznimke od obveze objavljivanja ponude za preuzimanje pod posebnim uvjetima propisanim zakonom.
Povećanje temeljnog kapitala (dokapitalizacija) primarno je uređeno Zakonom o trgovačkim društvima. Ovaj zakon propisuje različite načine na koje društvo može povećati svoj temeljni kapital, uključujući nove novčane ili nenovčane uloge, kapitalizaciju rezervi ili pretvaranje duga. Postupak zahtijeva odluku skupštine dioničara (glavne skupštine) koja definira iznos povećanja, način uplate te eventualne izmjene statuta ili društvenog ugovora. Kod dioničkih društava, izdavanje novih dionica u sklopu procesa dokapitalizacije podliježe posebnim propisima, uključujući potencijalno pravo prvenstva postojećih dioničara na upis novih dionica. Ovo pravo može se isključiti pod određenim uvjetima uz odobrenje skupštine dioničara. Nenovčani ulozi (unos stvari i prava) mogu zahtijevati procjenu od strane neovisnog procjenitelja, iako postoje iznimke pod određenim uvjetima. Odluka o povećanju temeljnog kapitala mora se upisati u sudski registar kako bi bila pravno valjana.
Detaljni postupci za povećanje temeljnog kapitala navedeni u Zakonu o trgovačkim društvima osiguravaju razinu korporativnog upravljanja i zaštite dioničara tijekom aktivnosti prikupljanja kapitala, čak i kada su te aktivnosti dio procesa preuzimanja. Zakonski zahtjevi za odobrenjem dioničara, potencijalnom procjenom nenovčanih uloga i registracijom kod trgovačkog suda osmišljeni su kako bi osigurali da se odluke o povećanju temeljnog kapitala donose transparentno i uz dužno poštovanje interesa svih dionika. Ovi postupci pomažu u sprječavanju razvodnjavanja vrijednosti postojećih dionica bez odgovarajućeg odobrenja i objave.
Preuzimatelj (ponuditelj) mora ispuniti sve obveze propisane Zakonom o preuzimanju dioničkih društava, uključujući potencijalnu obvezu pokretanja ponude za preuzimanje ako njegov udjel pređe prag od 25% kao rezultat dokapitalizacije. Također se mora pridržavati pravila o objavi vlasništva i namjera.
Ciljno društvo mora slijediti postupke za povećanje temeljnog kapitala propisane Zakonom o trgovačkim društvima. To uključuje sazivanje skupštine dioničara radi odobrenja povećanja kapitala, izdavanje novih dionica preuzimatelju i registraciju promjene kod trgovačkog suda.
Uprava ciljnog društva ima fiducijarnu dužnost djelovati u najboljem interesu društva i svih njegovih dioničara tijekom cijelog procesa preuzimanja, uključujući procjenu uvjeta dokapitalizacije i potencijalnog utjecaja na budućnost društva.
Preuzimanje ostvareno dokapitalizacijom zahtijeva koordinirani napor preuzimatelja i ciljnog društva u svrhu ispunjavanja zahtjeva Zakona o preuzimanju dioničkih društava i Zakona o trgovačkim društvima, što naglašava složenost i potrebu za pažljivim pravnim i strateškim planiranjem. Preuzimatelj mora osigurati usklađenost s propisima o preuzimanju vezanim uz pragove i obveze ponude, dok ciljno društvo mora poštivati zakonske procedure za izdavanje novih dionica i povećanje kapitala. Ovaj dvostruki zahtjev za usklađenošću zahtijeva pažljivu sinkronizaciju radnji i dokumentacije kako bi se osigurala pravno ispravna i uspješna transakcija.
Manjinski dioničari u ciljnom društvu zaštićeni su odredbama Zakona o preuzimanju dioničkih društava, koji može zahtijevati od preuzimatelja da podnese ponudu za preuzimanje njihovih dionica ako dokapitalizacija rezultira prelaskom preuzimateljevog udjela preko praga od 25%. Dioničari imaju pravo dobiti dovoljno informacija o predloženoj dokapitalizaciji i njezinim implikacijama na vlasničku strukturu i buduće izglede društva kako bi donijeli informirane odluke o glasanju na skupštini dioničara. Zakon o trgovačkim društvima također predviđa zaštitu prava dioničara tijekom povećanja kapitala, kao što su potencijalno pravo prvenstva na upis novih dionica (osim ako se to pravo zakonski ne odrekne) i pravo na osporavanje odluka skupštine dioničara pod određenim okolnostima.
Pravni okvir u Hrvatskoj pruža nekoliko razina zaštite za manjinske dioničare u kontekstu preuzimanja putem dokapitalizacije, osiguravajući da nisu nepravedno oštećeni transakcijom. Pravilo o obveznoj ponudi osigurava mogućnost izlaska za manjinske dioničare kada se pojavi novi kontrolni dioničar. Zahtjevi za objavom osiguravaju transparentnost uvjeta i implikacija transakcije. Prava glasa dioničara o odluci o povećanju kapitala i potencijalna prava prvenstva nude dodatne načine manjinskim dioničarima da zaštite svoje interese.
Preuzimanje društva dokapitalizacijom složen je, ali ponekad neophodan proces u korporativnom svijetu. U Republici Hrvatskoj, ovaj proces podliježe strogim zakonskim okvirima koji obuhvaćaju kako Zakon o preuzimanju dioničkih društava, tako i Zakon o trgovačkim društvima. Razumijevanje ključnih aspekata ovih zakona, kao i svrhe i situacija u kojima se provodi preuzimanje dokapitalizacijom, ključno je za sve sudionike u takvim transakcijama. Ovaj pristup preuzimanju može biti posebno koristan u restrukturiranju financijski ugroženih društava ili uspostavljanju strateških partnerstava, ali zahtijeva pažljivo planiranje i poštivanje svih relevantnih pravnih propisa. S obzirom na složenost ovih transakcija, preporučuje se potražiti stručni pravni i financijski savjet prilikom razmatranja ili provođenja preuzimanja društva dokapitalizacijom u Hrvatskoj.
Za više informacija o dokapitalizaciji preuzimanjem obratite nam se na: