
Osnivanje poduzeća u Republici Hrvatskoj može se započeti kroz nekoliko pravnih oblika. Najčešći oblici uključuju obrt, društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.), dioničko društvo (d.d.) i j.d.o.o.. Svaki od ovih oblika ima svoje specifičnosti, prednosti i nedostatke koje je važno razumjeti prilikom odabira najprikladnije strukture za određeni poslovni pothvat.
Obrt predstavlja samostalno i trajno obavljanje dopuštenih gospodarskih djelatnosti od strane fizičke osobe s ciljem ostvarivanja dohotka ili dobiti. Zakon o obrtu detaljno regulira ovu vrstu poslovanja. Jedna od ključnih karakteristika obrta je jednostavno i brzo osnivanje, koje ne zahtijeva značajan početni kapital. Također, vođenje poslovnih knjiga i administracije je relativno jednostavno. Obrt je često idealan izbor za freelancere i manje poslovne pothvate koji ne planiraju značajno širenje. Prednosti obrta uključuju brzu registraciju, niže operativne troškove te jednostavnije procedure za promjenu podataka i zatvaranje. Obrtnici imaju mogućnost podizanja gotovine sa žiro računa , a u radu im mogu pomagati članovi obitelji bez potrebe za zasnivanjem radnog odnosa. Također, postoji mogućnost privremene obustave rada do jedne godine. S druge strane, značajan nedostatak obrta je neograničena osobna odgovornost vlasnika za sve obveze nastale poslovanjem. To znači da u slučaju financijskih poteškoća, osobna imovina vlasnika može biti izložena riziku. Porezni tretman obrta ponekad može biti manje povoljan u usporedbi s pravnim osobama, a potencijal za rast i privlačenje većih investicija često je ograničen.
Društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) je trgovačko društvo kapitala u koje jedna ili više pravnih ili fizičkih osoba ulažu temeljne uloge, sudjelujući tako u unaprijed dogovorenom temeljnom kapitalu. Za razliku od obrta, d.o.o. za svoje obveze odgovara cjelokupnom svojom imovinom, dok osnivači odgovaraju samo do visine unesenog temeljnog kapitala. D.o.o. je najčešći oblik trgovačkog društva u Hrvatskoj. Prednosti ovog oblika uključuju ograničenu odgovornost osnivača , jednostavan prijenos vlasništva , lakši pristup izvorima financiranja te mogućnost da društvo ima više direktora. Međutim, osnivanje d.o.o.-a obično podrazumijeva više početne troškove i zahtijeva minimalni temeljni kapital koji trenutno iznosi 2.500,00 EUR. Postupak likvidacije d.o.o.-a može biti složen i skup , a društvo je obvezno voditi dvojno knjigovodstvo te se pridržavati strožih zakonskih regulativa.
Jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.) predstavlja pojednostavljeni oblik d.o.o.-a, osmišljen s ciljem olakšavanja pokretanja poslovanja s ograničenom odgovornošću uz niže početne troškove. Minimalni temeljni kapital za j.d.o.o. iznosi svega 1,00 euro , a ukupni minimalni trošak osnivanja procjenjuje se na oko 150,00 eura. Prednosti ovog oblika uključuju znatno niže troškove osnivanja i minimalni temeljni kapital , uz zadržavanje ograničene odgovornosti članova na iznos uplaćenog kapitala. Ipak, postoje i određena ograničenja. J.d.o.o. ima obvezu izdvajanja 25% ostvarene dobiti u zakonske rezerve . Također, j.d.o.o. može imati samo jednog direktora , a u slučaju transformacije u d.o.o., mogući su dodatni troškovi revizije.
Dioničko društvo (d.d.) je trgovačko društvo kapitala čiji je temeljni kapital podijeljen na dionice. Članovi društva su dioničari koji sudjeluju u temeljnom kapitalu svojim ulozima. Dionice predstavljaju vrijednosne papire koji vlasnicima daju određena prava, uključujući pravo glasa i pravo na isplatu dividende. Prednost d.d.-a je mogućnost prikupljanja značajnog kapitala izdavanjem dionica , a ulaganje u dionice smatra se relativno sigurnim jer je rizik ulagača ograničen na uloženi iznos. Dionice se mogu kupovati i prodavati na burzama, što osigurava njihovu likvidnost. Međutim, d.d. ima složenu upravljačku strukturu koja obuhvaća glavnu skupštinu, nadzorni odbor i upravu. Podliježe strožim zakonskim regulativama i obvezama izvještavanja, posebno ako su dionice javno uvrštene. Osnivanje i poslovanje d.d.-a obično je povezano s višim troškovima zbog njegove složenosti i regulatornih zahtjeva.
U nastavku ovog izvještaja detaljno ćemo se osvrnuti na osnivanje poduzeća kroz društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) u Hrvatskoj, s obzirom na to da je to najučestaliji izbor među poduzetnicima.
Prvi korak u procesu osnivanja d.o.o.-a je odabir imena (tvrtke) pod kojim će društvo poslovati. Tvrtka mora biti napisana na latinici, na hrvatskom jeziku ili na službenom jeziku jedne od država članica Europske unije, uz mogućnost korištenja arapskih brojeva. Preporučuje se provjeriti dostupnost željenog imena putem internetske stranice Sudskog registra (https://sudreg.pravosudje.hr/). Također, servis HITRO.HR nudi uslugu provjere imena tvrtke. Savjetuje se pripremiti nekoliko alternativnih imena u slučaju da je prvi izbor već zauzet. Važno je znati da identično ime tvrtke može postojati na različitim trgovačkim sudovima.
Nakon odabira imena, potrebno je odrediti službenu adresu sjedišta tvrtke. Sjedište je važno jer određuje nadležnost trgovačkog suda kod kojeg će se tvrtka registrirati. Osim sjedišta, potrebno je definirati i poslovnu adresu na kojoj će se obavljati poslovne aktivnosti i primati službena pošta. Za registraciju adrese sjedišta obično je potreban dokaz o pravu korištenja prostora, kao što je ugovor o najmu. Ako se ugovor sklapa s fizičkom osobom, često je potrebna ovjera kod javnog bilježnika ili prijava Poreznoj upravi. Iako se prilikom same registracije pravna osnova korištenja adrese možda neće provjeravati, Porezna uprava može naknadno zatražiti ugovor o zakupu. Osnivanje poduzeća se teoretski može registrirati na bilo kojoj postojećoj adresi, uz suglasnost vlasnika.
Treći važan element je definiranje predmeta poslovanja tvrtke, odnosno djelatnosti kojom će se tvrtka baviti. Djelatnosti se klasificiraju prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD), koju je moguće pronaći na web stranicama Državnog zavoda za statistiku (DZS). Prilikom registracije potrebno je odabrati jednu glavnu djelatnost i, po potrebi, više sporednih djelatnosti. Šifra NKD-a sastoji se od oznake odjeljka, skupine i razreda određene djelatnosti. Ako postoji više osnivača, u ovoj fazi je također važno dogovoriti međusobne odnose, uključujući udjele u kapitalu, način donošenja odluka i doprinose svakog osnivača [implicit]. Ovi dogovori će se detaljnije definirati u Društvenom ugovoru.
Nakon što su odabrani naziv, adresa sjedišta i predmet poslovanja, kao i dogovoreni međusobni odnosi osnivača (ako ih je više), sljedeći korak je odlazak kod javnog bilježnika radi usvajanja osnivačkih akata. Ako osnivanje poduzeća radi jedna osoba, usvaja se Izjava o osnivanju. Ovaj dokument sadrži sve bitne podatke o osnivaču i budućem društvu, uključujući naziv, sjedište, predmet poslovanja i iznos temeljnog kapitala. Ako tvrtku osniva više osoba, sastavlja se i usvaja Društveni ugovor. Društveni ugovor detaljno definira međusobne odnose osnivača, njihove udjele u kapitalu, način upravljanja društvom, pravila o raspodjeli dobiti i druge važne aspekte poslovanja. Javni bilježnik će potvrditi identitet osnivača i ovjeriti njihove potpise na Izjavi o osnivanju ili Društvenom ugovoru. Preporučljivo je prethodno kontaktirati javnog bilježnika radi dogovora o terminu i informiranja o potrebnoj dokumentaciji.
Nakon što su osnivački akti ovjereni kod javnog bilježnika, potrebno je uplatiti temeljni kapital društva na privremeni račun otvoren u poslovnoj banci. Minimalni iznos temeljnog kapitala za d.o.o. u Hrvatskoj trenutno iznosi 2.500,00 EUR. Ovaj iznos osnivači uplaćuju u novcu na bankovni račun. Banka će nakon uplate izdati potvrdu o uplati temeljnog kapitala. Ova potvrda je ključni dokument koji se prilaže prilikom predaje dokumentacije za registraciju društva kod Trgovačkog suda. Uplata temeljnog kapitala predstavlja prvu financijsku obvezu osnivača prema budućem društvu i služi kao početna imovinska osnova za poslovanje.
Sljedeći korak je predaja potrebne dokumentacije za registraciju društva Trgovačkom sudu nadležnom prema sjedištu budućeg d.o.o.-a. Dokumentacija koja se obično predaje uključuje: zahtjev za upis u sudski registar (obrazac PO) , ovjerenu Izjavu o osnivanju ili Društveni ugovor , potvrdu o uplati temeljnog kapitala [implicit], preslike osobnih iskaznica osnivača i osoba ovlaštenih za zastupanje društva [implicit], odluku o imenovanju uprave društva (ako je primjenjivo) te druge dokumente propisane Zakonom o trgovačkim društvima. Predaja dokumentacije može se obaviti osobno na šalteru suda ili elektronički putem sustava START. Sustav START omogućuje online osnivanje d.o.o.-a, što može značajno ubrzati i pojednostaviti cijeli proces. Za korištenje sustava START potrebno je imati korisnički račun u sustavu e-Građani i digitalni potpis.
Ako je sva predana dokumentacija potpuna i uredna te su ispunjeni svi zakonski uvjeti, Trgovački sud donosi Rješenje o registraciji trgovačkog društva. Ovim rješenjem d.o.o. službeno stječe pravnu osobnost i može započeti s obavljanjem svoje djelatnosti. Uz Rješenje o registraciji, Trgovački sud po službenoj dužnosti dodjeljuje OIB (osobni identifikacijski broj) trgovačkom društvu. OIB je jedinstveni identifikacijski broj pravne osobe u Republici Hrvatskoj i neophodan je za sve daljnje administrativne i porezne postupke. Rješenje o registraciji i obavijest o dodjeli OIB-a dostavljaju se osnivačima ili njihovom punomoćniku.
Nakon što je društvo registrirano i dodijeljen mu je OIB, potrebno je poduzeti još nekoliko administrativnih koraka. Jedan od njih je prijava Državnom zavodu za statistiku (DZS) radi razvrstavanja prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD). DZS će na temelju dostavljene prijave izdati Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta prema NKD-u. Ovaj dokument sadrži šifru i naziv glavne djelatnosti društva. Također, potrebno je izvršiti upis u Registar stvarnih vlasnika. Cilj ovog registra je transparentnost vlasničke strukture trgovačkih društava i sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma. Upis u Registar stvarnih vlasnika obično se obavlja elektronički putem za to predviđenog sustava.
Iako je privremeni bankovni račun otvoren za potrebe uplate temeljnog kapitala, nakon registracije društva potrebno je otvoriti redovni poslovni bankovni račun. Za otvaranje poslovnog računa, potrebno je kontaktirati odabranu poslovnu banku i dostaviti im Rješenje o registraciji Trgovačkog suda, OIB društva, Izjavu o osnivanju ili Društveni ugovor, prijavu potpisa osoba ovlaštenih za zastupanje te ostalu dokumentaciju koju banka zatraži. Postupci i potrebna dokumentacija mogu se neznatno razlikovati među bankama. Neke banke nude mogućnost podnošenja online zahtjeva za otvaranje računa. Također, putem sustava START moguće je predati zahtjev za otvaranje transakcijskih računa kod poslovnih banaka.
Nakon otvaranja poslovnog bankovnog računa, potrebno je prijaviti se u registar poreznih obveznika kod Porezne uprave. Prijava se podnosi u roku od osam dana od dana početka obavljanja djelatnosti, a koristi se obrazac RPO (Prijava radi upisa u registar poreznih obveznika). Obrazac se može predati osobno u nadležnoj ispostavi Porezne uprave ili elektronički putem sustava e-Porezna. Prilikom prijave, potrebno je odabrati želi li društvo poslovati u sustavu poreza na dodanu vrijednost (PDV) ili izvan njega. Prag za obvezni ulazak u sustav PDV-a od 1. siječnja 2025. iznosi 60.000,00 EUR godišnjeg prometa. Ako je promet društva manji od tog iznosa, može odabrati poslovanje izvan sustava PDV-a , ali i dobrovoljno ući u sustav. Do kraja 2024. godine, prag za ulazak u sustav PDV-a iznosio je 40.000,00 EUR.
Nakon osnivanja poduzeća, a radi elektroničke komunikacije sa sudovima, potrebno je prijaviti se u sustav e-Komunikacija. Pristup sustavu omogućen je putem web stranice https://e-komunikacija.pravosudje.hr/ ili putem portala e-Građani. Prijava se vrši putem Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava (NIAS) korištenjem odgovarajućih vjerodajnica. Za pravne osobe, upis se obavlja unosom adrese elektroničke pošte ovlaštene osobe u sustav e-Ovlaštenja. Za elektroničko potpisivanje dokumenata i primanje službenih pismena elektroničkim putem, potrebno je pribaviti digitalni certifikat. Digitalne certifikate u Hrvatskoj izdaju ovlaštene institucije poput Financijske agencije (FINA) i Agencije za komercijalne djelatnosti (AKD). Većina novih elektroničkih osobnih iskaznica (eOI) sadrži ugrađeni digitalni potpis koji je potrebno aktivirati.
U slučaju da se radi o osnivanju d.o.o.-a sa stranim kapitalom, odnosno ako su osnivači strane pravne ili fizičke osobe, postoji obveza prijave Hrvatskoj narodnoj banci (HNB). Ova prijava je potrebna radi praćenja platne bilance Republike Hrvatske i stanja međunarodnih ulaganja. Obveznici dostavljanja izvješća INOK-DEP dužni su izvješće dostavljati HNB-u isključivo elektroničkim putem, koristeći aplikaciju dostupnu na web stranici HNB-a (https://www.hnb.hr/hnbapp/). HNB dodjeljuje korisničko ime i lozinku za pristup aplikaciji. Obvezu prijave imaju rezidentne pravne osobe u čijem kapitalu nerezident stječe udjel od 10% ili više. Prijava se odnosi na inicijalna i sva naknadna vlasnička ulaganja. Relevantni zakonski propisi koji reguliraju ovo područje uključuju Zakon o deviznom poslovanju i Odluku o popisu izvješća koja se dostavljaju Hrvatskoj narodnoj banci.
Zaključak
Osnivanje društva s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) u Hrvatskoj obuhvaća detaljan niz koraka, počevši od pažljivog odabira naziva, adrese i predmeta poslovanja, preko formalizacije osnivačkih akata kod javnog bilježnika i uplate temeljnog kapitala, do registracije kod Trgovačkog suda i prijave drugim nadležnim institucijama poput Državnog zavoda za statistiku i Porezne uprave. Za uspješan završetak cijelog procesa ključno je temeljito informiranje o svim zakonskim propisima i procedurama te njihovo dosljedno poštivanje. S obzirom na složenost pojedinih aspekata, preporučljivo je potražiti savjet od pravnih i računovodstvenih stručnjaka koji mogu pružiti neophodnu pomoć i osigurati da svi koraci budu pravilno provedeni. Posebno za strane investitore, važno je obratiti pozornost na obvezu prijave Hrvatskoj narodnoj banci. Ovaj detaljni vodič pruža sveobuhvatan pregled potrebnih koraka za osnivanje poduzeća Hrvatska, s naglaskom na otvaranje firme Hrvatska u obliku d.o.o. Hrvatska, kao najčešćeg oblika za poslovanje u Hrvatskoj.
Ako želite osnovati poduzeće u Hrvatkoj, obratite nam se na: